Private Parts

private-parts

Private Parts(1972)

Creepy but occasionally witty Horror/comedy by Paul Bartel (Deathrace 2000,Eating Raoul).Bartel’s first feature film is a low budget triumph that still manages to impress the audience with its well-thought plot twists,great performances and very stylish and detailed cinematography and direction.

When Cheryl and her roommate quarrel, Cheryl moves into her aunt’s skid-row hotel in downtown L.A. rather than return home to Ohio. The lodgers are strange, Aunt Martha is a moralizer obsessed with funerals, murder is afoot, and the inexperienced and trusting Cheryl may be the next victim. She wants to be treated like a woman, and she’s drawn to George, a handsome photographer who longs for human contact but sleeps with a water-inflated doll and spies on Cheryl as she bathes. Jeff, a neighborhood clerk, may be Cheryl’s only ally in what she doesn’t realize is a perilous residence haunted by family secrets. And, what happened to Alice, a model who used to have Cheryl’s room?

It’s no secret that the great,late Paul Bartel was a great film maker. He loved cinema to the core and he invested every penny he had earned in order to complete his magnum opus, the brilliant black comedy “Eating Raoul”..Bartel did at least three films that went on to become hidden gems of cult cinema and “Private Parts” is one of them.

With a flawless narrative and an even more flawless eye for detail and cinematic style, “Private Parts” is an eye candy. Bartel creates a brilliant atmosphere and the seediness of the location,plus the oddity of his characters contribute to the success of his movie. Cheryl is a weird mix of innocence and sensuality and this makes the perils she has to cope with even more believable. The hotel proprietor and Cheryl’s aunt ,Martha ,is a repressed and fanatical person and while mostly tranquil as a person, she appears to be a sociopath who is about to erupt when given the chance .The cinematic work creates tension through and through and the seedy location makes for a great horror movie setting. There are of course hilarious moments,after all we’re talking about a Bartel film, but none of them feels contrived or out of place.

Credits must also be given to the overall presence and performances of the cast . It’s a pretty rare case in genre cinema when both the respective works of the cast and the crew blend perfectly together and create a convincing film. Private parts is one of those rare cases.

A perfect example of 70ies underground/low budget film making with seedy and disturbing overtones ,this movie is not to be missed…

Πωλ Μπαρτέλ ,η μεγαλοφυία πίσω από την υπέροχη μαύρη κωμωδία “Eating Raoul” και ο άνθρωπος που παρέδωσε στο Ρότζερ Κόρμαν το exploitation διαμάντι Death Race 2000 , κάνει παπάδες και παίζει τις κάλτσες του, στο γενικά υποτιμημένο και ειδικά ακόμα και από το γράφοντα αγνοημένο μεγάλου μήκους ντεμπούτο του , που φέρει τον άσχετο, όπως σχεδόν πάντα, Ελληνικό βιντεοτίτλο “Απόκρυφη ηδονή”

Κοράσιον από το Οχάιο,ονόματι Σέρυλ, το σκάει από το διαμέρισμα που συντηρούσε μαζί με την αχώνευτη φίλη της και καταφεύγει σε ξεπεσμένο ξενοδοχείο στο κέντρο του Λος Άντζελες που διευθύνει η ασκητικής αυστηρότητος θεία της, Μάρθα. Στο ετοιμόρροπο ξενοδοχείο κατοικοεδρεύουν διαφόρων λογιών φρούτα,έχοντα όλα τον κοινό παρονομαστή οτι είναι τρελάρες. Μέσα σε αυτό το αφιλόξενο περιβάλλον η περίεργη Σέρυλ προσπαθεί να ανακαλύψει τη σεξουαλικότητά της, γεγονός το οποίο θα πυροδοτήσει αλυσιδωτές και αιματοβαμμένες καταστάσεις.

Αχ, αυτός ο Σέβεντις Αμερικάνικος σινεμάς, η εποχή όπου κάμερες Παναβίζιον κατέγραφαν την παρακμή του αστικού τοπίου και την οπτικοποιούσαν με έναν ασύγκριτα γοητευτικό τρόπο. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με την urban ζούγκλα της Νεας Υόρκης αλλά με αυτήν της πόλης των Αγγέλων. Ο Μπαρτέλ φιλμάρει με εξαίρετο στυλ , προβάλλει τη θεματική του με εμφατικό τρόπο, δίνει διαφορετική επίγευση στη συνταγή του προσθέτοντας χαριτωμένα κωμικά στοιχεία και πολύ απλά παραδίδει στο Κορμανέικο και σε εμάς μια μεγάλη ταινία γεγονός το οποίο φαντάζει το λιγότερο εντυπωσιακό κρίνοντας από το οτι ο Τζην Κόρμαν,αδερφός του Ρότζερ, του διέθεσε πενιχρό προυπολογισμό για την ολοκλήρωση της ταινίας.

Το Private parts διαθέτει εξαίρετη σκηνοθεσία,φωτογραφία,ερμηνείες,αίσθηση του ρυθμού και αφηγηματικές αρετές , στοιχεία που σπάνια συναντώνται όλα μαζί και τόσο όμορφα μπλεγμένα όπως στο παρόν.Είναι ένα πεμπτουσιακό καλτ φιλμ ,όπου τα είδη του ψυχολογικού θρίλερ,της μαύρης κωμωδίας και των ταινίων τρόμου στήνουν  ένα πολύ γοητευτικό παχνίδι και αξίζει να θεαθεί ,όπως και το υπόλοιπο έργο του Μπαρτέλ ,από περισσότερους σινεφίλ.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s