The Beast and the magic Sword

La bestia y la espada mágica (1983)

directed by:Paul Naschy (as Jacinto Molina)

cast: Paul Naschy, Shigeru Amachi, Beatriz Escudero

Extremely lush and detailed conclusion to the Daninsky/el Hombre Lobo saga.The beast and the magic sword has everything a Naschy fan could ever wish for and then some.It simply is a jewel in the crown of “Cine fantastique”.

Back in the days of Sword and Sorcery a King assigns to the Polish nobleman/warrior Ireneusz Daninsky to fight with and liquidate the Magyar warrior Bulgo.Ireneusz accepts the assignment,beats and decapitates Bulgo and gets married to the king’s daughter.However Bulgo’s mistress Amese the witch ,puts an evil spell to Ireneusz’s pregnant wife .From that point on the Daninsky bloodline will be cursed  to suffer from lycanthropy.Fast forward in the 16th Century, the lycanthrope Waldemar Daninsky goes from his native Europe to Japan, seeking a way to cure himself of being a werewolf. Only a Japanese sorcerer named Kian and a magic silver sword can save him.

The story of this Spanish/Japanese co-production is pretty well-known to the Naschy fans, but the fact that this film is mostly set in feudal Japan was a nice change of pace for the Naschy werewolf series of films. The use of Spanish language might be a little off the cuff,especially when Japanese characters are involved in the majority of the plot,however the language itself sounds great in the context of exploitation cinema.Both the first part of the film that depicts the beginning of the cursed Daninsky bloodline and the Japanese part of the story ,where the use of Japanese Folklore kicks the gates of the plot wide open,are splendidly executed. There is martial arts scenes galore in this picture,and let me stress that those scenes are wonderfully staged and choreographed.Other highlights include a raging Hombre Lobo attacking a Geisha-house anf dispatching everyone behind the flimsy walls,the werewolf vs Sherkhan the tiger scene and Kian’s battle against some Japanese demons.But there is a highlight scene to be found literally every five minutes into this film. Naschy’s storyline is superb and makes great use of the Japanese tradition/magic/rituals. In no way do the japanese elements appear as cheesy,superficial or far fetched and the appearance of quality Japanese actors like Shigeru Amachi gives even more credibility to the proceedings.

All in all a truly splendid production, a real Naschy blueprint.Emphatically recommended.

Πωλ Νάσυ,ελ όμπρε Λόμπο. Απλά ένας από τους πυλώνες όχι μόνο του Ισπανικού,αλλά του ευρύτερου Ευρωπαικού κινηματογράφου του φανταστικού. Σύμφωνοι, το υποκριτικό στύλ του Ισπανού ,πρώην πρωταθλητή στην Άρση βαρών,δεν είναι για το καθένα, αλλά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει οτι με τη διορατικότητά του και το ταλέντο του,που το επιδείκνυε ακόμα και ώς σεναριογράφος ή σκηνοθέτης,ο Νάσυ άνοιξε μαζί με δημιουργούς όπως ο Φράνκο ή ο Ντε Οσόριο νέο κεφάλαιο και έγραψε ένδοξες σελίδες στο χρυσό βιβλίο του Genre cinema.

H τελευταία ταινία όπου ο Νάσυ φοράει το μακιγιάζ του Λυκάνθρωπου Βάλντεμαρ Ντανινσκι είναι ένα μπιμουβάδικο ποίημα.Ισπανο-Ιαπωνική παραγωγή ούσα ,η συγκεκριμένη ταινία χαίρει πολύ πιο γεναιόδωρης χρηματοδότησης από οτι το μέσο eurotrash ταινιάκι και συν τοις άλλης είναι γυρισμένη στην Ιαπωνία,συγκεκριμένα στα στούντιο του εκλεκτού του Ακίρα Κουροσάβα,του τιτάνα Τοσίρο Μιφούνε.Αυτό το γεγονός προσδίδει μια αυθεντικότητα στην πλοκή,κάτι στο οποίο το λεπτομερές και εξαίρετο σενάριο του ίδιου του Νάσυ συμβάλλει τα μέγιστα.

Και μπορεί η πλοκή να έχει χαρακτηριστικά Σάγκας και να απλώνεται μέσα σε τουάχιστον τρείς αιώνες ,αλλά σε καμία περίπτωση δεν αποπροσανατολίζει ή προκαλεί κόπωση στο θεατή.Η παρουσία του Ιαπωνικού φοκλόρ ειναι καταλυτική για την εξέλιξη της πλοκής ,μα σε καμία περίπτωση ρουστίκ ή τουριστικού χαρακτήρα. Οι Ιάπωνες ηθοποιοί ,με προεξάρχοντα τον καταπληκτικό Σιγκέρου Αμάτσι , προσδίδουν επίσης ακόμα περισσότερη αληθοφάνεια στα δρώμενα.

Ταινία στην οποία ο μεσαιωνικός τρόμος, η Ιαπωνική κουλτούρα με ό,τι συνεπάγεται αυτό-είτε μιλάμε για Ιαπωνική μαγεία ,είτε για κώδικα τιμής και μενταλιτέ των Σαμουράι,είτε για πολεμικές τέχνες, συνυπάρχουν και αλληλοσυμπληρώνονται χρήζει πολλών συγχαρητηρίων.

Το “Τέρας και οι Σαμουράι” είναι μια απόλυτα ολοκληρωμένη προσπάθεια και τιμά τον κινηματογράφο είδους. Οι φάνς του Νάσυ αλλά και των πολεμικών τεχνών θα πάρουν ό,τι ποθούν από αυτή την ταινία και ακόμα περισσότερα…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s