Hanno cambiato faccia(1971)

Image

Hanno cambiato faccia (1971) aka “They have changed Their Face”

directed by:Corrado Farina

cast:Adolfo Celi, Geraldine Hooper, Giuliano Esperanti,Francesca Modigliani

Image

the vampiric reincarnation of  capitalism and his soon to be protege.

Άλλη μια καταπληκτική ευρωπαική “cult” ταινία σας παρουσιάζει το blog μας σήμερα.

Ο Alberto Valle εργάζεται σε μια αυτοκινητοβιομηχανία,Ζεί μια ζωή αρκετά προβλέψιμη ώσπου μια ωραία πρωία του ανακοινώνεται οτι ο πρόεδρος της εταιρίας  τον προσκαλεί στην βίλλα όπου ζει απομονωμένος στην επαρχία.Σύντομα ο Αlberto φτάνει στον προορισμό του,την ομιχλώδη ιταλική επαρχία,οι κάτοικοι της οποίας αποδεικνείονται παντελώς ακοινώνητοι,όλοι εκτός από τη Laura,μια γυμνόστηθη εκπρόσωπο του αντικομφορμισμού και της σεξουαλικής επανάστασης των τελών της δεκαετίας του ’60.Όταν ο Alberto προσεγγίζει τη βίλλα του αφεντικού του Giovani Nosferatu,τον υποδέχεται μια μινι αυτοκινητοπομπή από λευκά 500αράκια fiat τα οποία είναι μέρος της ιδιωτικής φρουράς του μεγιστάνα.Ο Νosferatu αποδεικνείεται γοητευτικός πλήν σκιώδης χαρακτήρας και υπόσχεται στον Alberto μια λαμπρή σταδιοδρομία στις επιχειρήσεις του,κάτι στο οποίο συναινεί  και η μυστηριώδης Corinna,γραμματέας του Nosferatu.Όλα δείχνουν τέλεια πλήν τίποτα όμως δεν είναι τελικά όπως φαίνεται,καθώς ο Nosferatu είναι όπως όλα δείχνουν ένα  βαμπίρ πλήρως εναρμονισμένο με τα νέα δεδομένα.

Ο Farina δικαίως θεωρείται υποτιμημένος δημιουργός.Οι ταινίες του (μόλις 4 τον αριθμό)ποτέ δεν ακολούθησαν την πεπατημένη,και είτε καλύτερες(η παρούσα και το pop art διαμαντάκι “Βaba Yaga”)είτε χειρότερες,είχαν πάντα κάτι να πούν.Εδώ ο σκηνοθέτης υπογράφει μια χαλαρή διασκευή του έργου του Μπράμ Στόκερ και μετατρέπει το μύθο του Δράκουλα σε μια αλληγορία για την απληστία του κεφαλαίου εξισώνοντας τους στυγνούς καπιταλιστές με βρυκόλακες που διψάνε για ανθρώπινο αίμα και χειραγωγούν εκατομμύρια ανθρώπινα θύματα με τη χρήση της διαφήμισης.

Image

pop artsy private corps.

O Alberto αρνείται να δεχτεί τον εκμαυλισμό και το μανιπουλάρισμα και επιχειρεί να σκοτώσει το τέρας.Φεύ,το τέρας είναι αθάνατο,όπως και η ανθρώπινη απληστία.Ολα τελειώνουν με τη λυπηρή παραδοχή πως όλοι και όλα εξαγοράζονται και συμβιβάζονται…

Οπτικά, η ταινία είναι eye candy.Οι εξωτερικές σκηνές φωτογραφίζονται με αχνά,σχεδόν άψυχα χρώματα,με την Ιταλική επαρχία να απεικονίζεται σαν ένας μονίμως ομιχλώδης τόπος, ενω οι σεκάνς των εσωτερικών χώρων διακατέχονται από τη 70ies lounge  αισθητική δημιουργώντας μια γοητευτική αντίθεση με τα εξωτερικά πλάνα.Το σενάριο του σκηνοθέτη και του Giulio Berruti είναι πανέξυπνο,ενώ οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι σοβαρές και πειστικές,με τον Adolfo Celi(κλασσική μορφή του Ευρωπαικού κινηματογράφου στα 70ies)να είναι απολαυστικός στο ρόλο του cool,lounge κεφαλαιοκράτη βρυκόλακα.

Συνοψίζοντας, η ταινία ,κατα προσωπική άποψη ξεχωρίζει από το σωρό.Σαφέστατα είναι πρωτότυπη και τεχνικά άρτια.Οι σκεπτικιστές μπορούν να της καταλογίσουν οτι έχει καταστεί ανεπίκαιρη,εφόσον η κοινωνία και τα προβλήματά της έχουν αλλάξει αρκετά από τότε.Θεωρώ το συγκεκριμένο επιχείρημα λανθασμένο αφού η οργουελική δομή της κοινωνίας και η απληστία του καπιταλισμού έχουν περισσότερο ενδυναμωθεί με την έλευση της παγκοσμιοποίησης παρά το αντίθετο.Έστω και αν ίσχυε το γεγονός οτι η ταινία είναι γερασμένη,ακόμα και τότε θα άξιζε να τη δει κανείς σαν ένα εξαίσιο δείγμα πειραματικού Ιταλικού σινεμά στα χνάρια δημιουργών σαν τον Elio Petri.

Πολύ φοβάμαι όμως οτι η ταινία θα παραμένει επίκαιρη,όσο έννοιες σαν την ελευθερία αποτελούν περισσότερο ψευδαίσθηση,παρά απτή πραγματικότητα…

Image

A great metaphor on how capitalism manipulates the working class by Corrado Farina is what we have here.

The movie is visually stunning,combining pop art and lounge interiors with decaying and foggy exteriors.The direction by Farina is great,the pacing is smooth and the performances compelling.

A CEO executive visits the villa of his shady employer in order to discuss with him about his career potential.In the misty province Giovani Nosferatu(the president of the company)is proved to be a modern vampire,ruthless and manipulative.He is in control of an army of scientists,journalists,even members of the clergy,all of them collectively try  to harness the working class by making use of the great tool of public control:Advertisement.

Alberto(the employee)realizes how callous his boss is and tries to kill the monster.Alas the monster won’t die,for it is undead and corrupts everything pure that crosses its path.An undead vampire that has changed his face.

The movie is unique and very clever and should be celebrated by fans of directors like Elio Petri.Dark,sarcastic with horror elements,this is great cinema for all of you my friends.Enjoy…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s